Kapcsolat: striker@striker.hu

Legújabb tartalmak

Jelenlegi hely

Hibaüzenet

Notice: Undefined offset: 1 counter_get_browser() függvényben (/web/striker/domains/www.striker.hu/html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc 70 sor).

KARIKÓ KATALIN - KORUNK ÉVÁJA

Karikó Katalin ma Nobel-díjat kapott. Szívből jövő gratuláció neki! 

Korunk Évája ő. Kiküzdötte magának. Tudósként, anyaként és szabadságát kiharcoló szuverén egyéniségként.

Nem minden nő kap ezért a többszörös szerepért Nobel-díjat. Ám ők korunk Évái, akik túlléptek a XIX-ik századi nő-koncepción. Megírtam egy tanulmányban még Karikó Katalin "színrelépése" előtt azt, hogy a huszonegyedik században Az ember tragédiája elképzelt, XVI. színének főhőse immár nem Ádám, hanem a tudást és nőiséget egyszemélyben képviselni kívánó Éva.

Hiába próbálja őt lenyomni, felhasználni és ezzel megalázni a hatalom.

Akkoriban már tartott a Covid-19 járvány második szakasza, a világjárvány áldozatainak száma épp e napokban lépte át az egymilliót és a vakcinák még csak kísérleti szakaszban voltak. A Tragédia alapos újabb elemzése és a napi tapasztalatok ötvözése alapján küldtem be 2020. szeptember 25-ére előadásom a XVIII. Madách Szimpóziumra Madách szabadság-koncepciója Az ember tragédiájában címmel. Ennek egyik, az írásban levezetett következtetése az volt, hogy a Tragédiában a legmagasabb szabadságfokot Éva képviselte. Színről-színre "erősen hangsúlyos Éva vágya a lét értékeinek visszanyerésére" – írtam – s "Éva dramaturgiai szerepe éppen a történelem utáni színben ér csúcspontjára."

Egyes filozófusok szerint immár a történelem vége után vagyunk.

Nagyszerű, hogy elismerést kap ez a mai, XXI. századi alkotó, tudós nőiség, amivel a letűnőben lévő világ gyakorlata sokszor nem tud mit kezdeni. Előadásom sajnos annak idején nem hangozhatott el, írott változata nem kerülhetett bele a szimpózium tanulmánykötetébe, túl politikai, mondták. Korunk Évája azonban – akkori szövegem szerint és az azt követő események által bizonyítottan - mégis kiemelkedett. Mi is történt?

„Nos, a hatalom a Tragédia mai, XVI. színében Canossát járt, mert elbukott koncepciója, és – nem is olyan látensen - megköszönte a Nőnek, hogy bizony nem csak nő ő, akinek az a feladata, hogy szüljön, de társadalmi lény is, aki a tudomány, a társadalmi tudás birtokában túllép egyéni női létén és társadalmi nemét is képviseli…

…Gyógyít mint Camus regényének Rieux doktora, mert az ember feladata az, hogy tegye, amire emberként született, és amire saját szabad elhatározásából vállalkozott, akár minden odds ellenére is, nem csak orvosként de  bármilyen foglalkozásában, bármi is lett légyen az általa választott munka – hisz ember, aki akár jót is tehet, hát teszi.

A XVI. szín, jóllehet ismét Ádám bukásával végződik, Éva ismét legyőzhetetlenül felülemelkedik belőle. Hisz kora fáraója a látogatásról beszámolva megmutatja, hogy végül csupán köszönteni tudta a többiekért dolgozó Nőt.”

Ezeket a sorokat még nem a leasszonyságozásról írtam, az még ezután bő három hónappal következett be.

Ám láttam, hogy óriási szükség lenne hazánkban olyan szuverén személyiségre, korunk Évájára, aki a XXI. század képviselője. Kértem is Karikó Katalint, hogy vállalja fel köztársaságunk elnökjelöltségét – de udvarias levélben elutasította.

Nagyszerű, hogy most a világ legnagyobbjainak elismerését kapta meg a Nobel-díjjal.

S hogy senkinek se hiányozzon a sokat emlegetett kettős női szerepkör, "korunk Évájának" alátámasztása: Karikó Katalin lánya kétszeres olimpiai bajnok, az USA evezőscsapátának tagjaként.