Jelenlegi hely
Szakmai profil
dr. habil. Striker Sándor, PhD
elnök, Kulturális Sokszínűségért Alapítvány
Telefon: +36 30 246 4822
E-mail: striker@culturaldiversity.hu
Tudományos tevékenység
Kutatási terület:
- Kultúra- és művelődéselmélet
- Irodalomtörténet
- Felnőttoktatás-elmélet
Hablitáció:
Neveléstudomány, 2016. március 8.
Doktori fokozatszerzés:
PhD, irodalomtörténet, 1997, ELTE Bölcsészettudományi Kar
Témavezetés:
- A fenntartható fejlődés koncepciója a művelődésben – a felnőttképzés szabadidőre épülő gyakorlata
- Az élethosszig tartó tanulás nemzetközi cél és feladatrendszerének változásai
- Komparatív andragógia
Szakmai pályafutás
Összefoglalva itt érhető el.
Legfrissebb publikációk:
- Madách - Kant - Arany avagy zsarnokság idején zsarnokot emlegetni Élet és Irodalom. LXVII. évfolyam 48. szám, 2023. december 1.
- A szabadság és szabad akarat Az ember tragédiájában
Zempléni Múzsa, XX. évfolyam 2. sz. 2020. nyár. pp. 5-17.
- Az ember tragédiája és a magyar egyezményes filozófia
In: Filozófia és irodalom. Magyar Tudományos Akadémia – Szlovákiai Magyar Akadémiai Tanács (Szerk.: Mészáros András), 2020. pp. 165-180. ISBN 978-963-508-943-7
- Madách világának feltárása Madách Könyvtár – Új folyam 104. sz. 2019. Könyvismertetés Máté Zsuzsanna: Filozofikum és esztétikum kölcsönviszonyáról – kiemelten a madáchi életműben c. kötetéről. pp. 155-162.
- Avantgárd kontinuitás a 20. században. Magyar Műhely művészeti folyóirat 2019. 187. sz. pp. 51-53.
- A Tragédia kettős emberképe XXV. Madách Szimpózium, Madách Könyvtár Új Folyam 102., Madách Irodalmi Társaság, Budapest, 2018. pp 13-30.
- Kis lépés egy embernek, nagy lépés a totális állam felé
- álláspont egy kulturális törvény-módosítás tervezetéről. Művelődés - Népfőiskola - Társadalom, 2017/1. Magyar Népfőiskolai Társaság, pp.2-6.
- Kulturális meghatározottság és gömb-gondolkodás. Zempléni Múzsa, XV. évf. 3. sz. 2015. ősz pp.5-17.
- A kollektív memóriával való találkozás öröme. In: Káldy Mária, Kajári Gabriella (Szerk.): A szerethető múzeum, Szentendre (2015)
- A felnőttképzés és a felnőttkori tanulás kultúraelméleti megközelítései, Budapest: ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány, 151 p. (2015)
- Our Local Realities – A Call for Comparative Cultural Philosophy - Andragógia és Művelődéselmélet 2:(1) pp. 20-27. (2014)
- Valóságaink világa, Napút, Ekszpanzió (6), 2013., XV. évfolyam 6. szám, pp. 99-105. Másodközlés.
- Valóságaink világa In: Agárdi Péter - Székely Mari: A valóság fellazulása. Lukács Archívum-Argumentum Kiadó, Budapest, 2012.
- Democracy, Participation vs. Paternalism - Patterns of Informal Adult Learning In: Sándor Striker (Szerk.) Adult Education - Historical and Theoretical Perspectives, Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2012. pp. 35-51.
- Bővülő képzési kínálatunk elé - helyzetelemzés és előretekintés. In: Arapovics M, Molnár A, Striker S (Szerk.) A művelődés, kultúra, felnőttképzés 50 éve az Eötvös Loránd Tudományegyetem szakemberképzésében. Budapest: ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány, 2011. pp. 111-119. (ISBN:978-963-89432-1-7) (ISBN 978-963-312-099-6)
- Amit nem mutat az Eurostat – a magyar felnőttoktatás sajátos történeti meghatározottsága. A szak- és felnőttképzés-szervezés gyakorlata, 2010. december, II/28. 26 p. Raabe Kft.
- A Seventy-Year Friendship – Eva Zeisel and Arthur Koestler, The Hungarian Quarterly, Volume LI No 198 Summer 2010, pp. 139-145 http://www.hungarianquarterly.com/no198/15.shtml
- Historic experiences as decision-influencing factors of strategies concerning participation in adult education in Hungary (Lecture at the FORIM Meeting, Johannes Kepler University, Linz, 2010)
- A felnőttoktatás, mint kulturális válasz Európában, In: Neveléstudomány – reflexió – innováció – Az ELTE PPK Neveléstudományi Intézet tudományos műhelyeinek bemutatkozása, Budapest: Gondolat Kiadó, 2010. pp. 52-70.(ISBN:9789636933326)
- Időskorúak képzési igényei Európában, In: Sz.Molnár Anna (Szerk.): Az idős felnőtt rétegek (45 év felettiek) felnőttképzési igényei és képzési lehetőségei. Felnőttképzés kutatási füzetek, NFI 2005, pp. 95-126 http://mek.niif.hu/06500/06528/06528.pdf
Legfontosabb publikációk:
- Az ember tragédiája rekonstrukciója I-II., Tanulmány a helyreállított szöveg közlésével, Budapest, 1996, 292 + 217 p.
- Hungary Arts Directory, A comprehensive guide to cultural institutions and training centres in Hungary, 414 p., társszerkesztő, Visiting Arts, London, 1999
- A felnőttoktatás ma: ablak és/vagy tükör. tanulmány, In: A magyar felnőttoktatás mai helyzete, Budapest, 1997, pp. 47-54.
- Lidérces mennyország – a kultúra szerepe a változó világban (konferencia kötet), szerk., előszó, összegzés, Magyar Művelődési Intézet, 1997
- The Dancehouse. Folklorism in Hungary in the 1970s. Forum 1987/1, Budapest-Leiden, pp.100-131.
Szakmai, közéleti tevékenység:
- Madách Irodalmi Társaság, tag
- MTA I. Nyelv- és Irodalomtudományi Osztály köztestületi tag
- Co-Existence online folyóirat és portál főszerkesztő
- elnökségi tag, Magyar Népfőiskolai Társaság, 2016-
- Andragógia és Művelődéselmélet, folyóirat főszerkesztője, 2012-2014
- MAB akkreditációs szakértő 2011-
- MTA Andragógia Albizottság, tag
- elnök, Kulturális Sokszínűségért Alapítvány 2007-
- tag, Hagyományok Háza Baráti Köre Egyesület, 2008-
- OTDK Társadalomtudományi Szekció Művelődés-történet és -elmélet és Tudomány- és technika-történet Szakmai Bizottsági elnök 2009-
- OTDK Pedagógiai, Pszichológiai, Közművelődési és Könyvtártudományi Szekció, zsüri alelnök 2009
- Robert Bosch Alapítvány ösztöndíjas, Tübingeni Nyári Egyetem, filozófia, 2006
- diplomata-kulturális attasé, London, Nagy-Britannia 1998-2000
- minisztériumi oszt.-, főosztályvezető, Közművelődési Főosztály, MKM, 1992-1998
- Holland Királyi Akadémia (NIAS) ösztöndíjas, komparatív filozófia, Wassenaar, Hollandia, 1989-90
- Soros Alapítvány ösztöndíjas, Karl Polanyi Institute, Montreal, 1989
- British Council ösztöndíjas, Nottinghami Egyetem, Felnőttképzési Tanszék, 1988
- Balaton Csoport-INRIC ösztöndíjas, fenntartható fejlődés-vegyszermentes gazdálkodás, USA, 1986
- Holland-magyar állandó szimpózium tagja, Leideni Egyetem Andragológia Tanszék-Országos Közművelődési Központ, 1987-1989
Hivatkozások:
Kitüntetések
- Az Év Tanára Hallgatói Díj, Andragógia BA és MA, ELTE PPK, 2014
- Rektori Dicséret, ELTE, 2013
- Az Év Tanára Hallgatói Díj Andragógia BA nappali tagozat, ELTE PPK, 2012
- Az Év Tanára Hallgatói Díj Andragógia MA levelező tagozat, ELTE PPK, 2012
- Az Év Tanára Hallgatói Díj Andragógia BA és MA, ELTE PPK, 2010-2011
- Miniszteri Dicséret, 1994
- Berzsenyi-díj, 1972
Egyetemi tantárgyak tematikái
- BA - Bevezetés a művelődésfilozófiába 2.
- BA - A kultúraközvetítés elméleti és történeti aspektusai 2. e.a.
- BA - A kultúraközvetítés elméleti és történeti aspektusai 2. gyak.
- MA - Nemzetközi felnőttképzési rendszerek 2 (nappali)
- PhD - Academic Language Skills
- BA - Bevezetés a művelődésfilozófiába 1.
- BA - A kultúraközvetítés elmleti és történeti aspektusai 1.
- World Language - Cultural Management
- MA - Nemzetközi felnőttképzési rendszerek (nappali)
- MA - Nemzetközi felnőttképzési rendszerek (levelező)
- MA Andragógus Tanár - Felnőttoktatási rendszerek (levelező)