Striker Sándor |
– Hogyan lehetséges, hogy Madách Imre nem tiltakozott lényegbevágó átfogalmazások
ellen?
– Mikor Madách elküldte Arany Jánosnak a kéziratot, Arany joggal érezte úgy,
hogy a szöveg néhol túl nyers. Egy „finoman” fogalmazó szerző, András László
azt írta, hogy a mű tele van „alsó-sztregovaizmusok”-kal. Az Alsó-Sztregován
született dráma egy kissé provinciálisnak tűnt, ahogy Arany János mondta: néhol
a megfogalmazás „mesteremberes”, és ezen akart csiszolni. Írt ez ügyben Madách
Imrének, s néhány színt javítva átküldött neki. Volt, ami nem tetszett Madáchnak,
arra reagált is, de általában beleegyezett a változtatásokba. Ne felejtsük el,
hogy irodalmi presztízsben óriási különbség volt kettejük között, hiszen Arany
már akkor az Akadémia titkára és az ország vezető költője volt. Úgyhogy a még
teljesen ismeretlen Madách nagy örömmel ráhagyta Aranyra, tegyen, amit csak
akar. Sőt, egy másik drámáját is elküldte neki, mert úgy érezte, a Tragédián
már túl van, és szeretett volna nyilvánosság elé lépni a következő művel is.
– Tanulmányából azonban az derül ki, hogy Arany – szándéka ellenére – a művet
nem csak stilárisan változtatta meg.
– Igen. Ezer sort javított a 4140-ből, s noha ezek látszólag csak apró módosítások,
filozófiailag mélyen érintették a gondolatmenetet.
Madách Imre |
– Tanulmányszerzők, elemzők gyakran esnek abba a hibába,
hogy tudni vélik, mit gondolt a szerző műve írásakor. Éppen Arany válaszolt
egyik kritikusának az immár szállóigévé vált mondatával: „Gondolta a fene!”
Nem lehet, hogy ő maga is ezt a hibát követte el?
– Hogy ez mennyire így van, arra íme egy példa: az irodalomtörténészek élénken
vitatkoztak azon a soron, amelyben Lucifer azt mondja Ádámnak: „Kacagja durván
az erő s az anyag”. Az Erő
és anyag (Kraft und Stoff) Büchner* német filozófus könyvének címe volt,
és ennek a célzásnak az alapján vonták le azt a következtetést, hogy a mű fogalmait
Madách átvette Az ember tragédiájába. Csakhogy – amint most kiderült – ezt a
sort nem Madách Imre, hanem Arany János írta! Madách gondolatrendszerébe nem
is fért volna bele az, hogy az „anyag kacag”, mert ez filozófiailag értelmezhetetlen.
De vannak ennél sokkal zavaróbb változtatások is. Például amikor a célhatározót
okhatározóval cseréli föl Arany János. Mindmáig azt olvassuk: „Csatára szálltam
szent eszmék után.” Arany úgy érezte, ez a pontos megfogalmazás, csakhogy így
azt gondoljuk, Ádám eszméket keres. Az eredeti szövegben azonban az szerepelt:
„Csatára szálltam szent eszmék miatt.” Ez viszont azt jelenti, hogy Ádám szent
eszmékkel született, és ezeket próbálja megvédeni csatái során.
„Vége a Komédiának.” (Zichy Mihály rajza) |
– Ez a gondolat is a kanti filozófiára vezethető vissza?
– Igen. Kant elválasztotta a tudás különböző formáit, és megfogalmazta, hogy
nem mindent tudunk tapasztalatilag. Úgy vélte, hogy van, amit már azelőtt is
tudtunk: bizonyos ismeretek tapasztalat előttiek, ezeket nevezte a priorinak.
Ennek nyoma van a Tragédiában, ha visszaváltoztatjuk ezeket a sorokat, ez világosan
ki is derül. Ám vannak alapvető kérdések is, amelyek ugyan nem filozófiaiak,
de nagyon fontosak a mű szerkezetében. Az utolsó szín öngyilkossági jelenetében
például azt olvassuk és azt halljuk a színpadokon, hogy Ádám azt mondja: „Dacolhatok
még isten, véled is”. Ekkor úgy érezzük, mintha Lucifer győzedelmeskedett volna:
Ádám melléje állt, és az Úr szándékát öngyilkosságával akarja keresztezni. Nem
erről volt azonban szó, hiszen eredetileg az olvasható: „dacolhatok még istennek,
neked”. És ez a „neked” Lucifernek szól. Tehát Ádám Lucifer mellé sem akar állni,
az öngyilkossággal mindkettejükkel szembefordulna.
– Hogyan jutott arra a következtetésre, hogy Madách Imre valóban olvashatta
Kantot?
– Szücsi József 1915-ben a Magyar Könyvszemlében közzé tette Madách Imre könyvtárának
listáját. Ez a könytár elkülönített gyűjteményként megtalálható az Országos
Széchényi Könyvtárban. Megnéztem a listát, és meglepetéssel láttam, hogy Kant-kötet
és Kantról szóló filozófiai irodalom valóban szerepel rajta. Hegeltől viszont
nincs semmi a könyvtárában. Igazolva láttam, amit feltételeztem. Kézbe is vettem
a könyvtárában lévő A tiszta ész kritikáját, amelynek alapján az egész gondolatkör
megfogant bennem, és láttam, hogy Madách feltehetően használta, hiszen a könyv
föl volt vágva, s jegyzetek nyomait láttam a belső borítón. Madách köztudottan
szeretett a belső borítókon számításokat végezni, hiszen elsősorban gazdálkodó
volt. Tehát alátámasztottnak véltem, hogy voltak kanti forrásai. Ezenkívül azt
is tudtam, hogy Madách filozófiát is hallgatott a pesti egyetemen.
– A „Rekonstrukció” első részében részletesen elemzi Madách Imre fiatalkori
dolgozatát, a Művészeti értekezést. Miért fontos ez?
– Csak kevesen tudnak arról, hogy Madách tizenkilenc évesen benyújtott egy pályázatot
a Kisfaludy Társasághoz. Drámaelméleti dolgozatot kellett írni arról, hogy mi
a dráma fő kérdésköre. A pályamű visszhangtalan maradt. Aztán hosszú ideig lappangott
a kézirat. Halász Gábor 1943-ban, amikor úgy vélte, hogy Madách összes művét
publikálta már, töredékként közölte ezt az értekezést. 1972-ben Solt Andor az
Akadémia irattárában megtalálta a teljes anyagot, de akkoriban nem tudták, hogy
ez Madách Imre írása. Pusztán azt vette észre a kutató, hogy az a fejezet, amelyet
Halász Gábor megjelentetett, szerepel ebben a pályaműben. A teljes kézirat ugyanis
nem maradt meg a hagyatékban. Madách már ebben a dolgozatban – az antik drámából
levezetve – nagyon pontosan meghatározza, hogy mi a dráma kulcskérdése, menete
és formája. Később aztán, amikor Az ember tragédiáját megírta, követte saját
eszmerendszerét.
|
A pályaműben kifejti, hogy nem a tárgya teszi nemzetivé a drámát,
hanem az a kérdésfelvetés, az a konfliktus, amit a dráma körüljár. Nem fontos,
hogy maga a tárgy nemzeti legyen, mert az gyakorlatilag alacsonyabb szintre
helyezi az egész drámai konfliktust. Azt is részletesen taglalja, hogy a tragédia
központi gondolata az erkölcsi elv és az azzal szembeni küzdelem. Úgy érzi,
hogy a tragédiában a hősök különféle jogcímek alapján küzdenek egy erkölcsi
elv ellen, és mindenképpen elbuknak – ez a tragédia. Az erkölcsi elvnek mindig
olyan nemesnek kell lennie, hogy erősebb legyen, mint bármiféle jogcím, de a
jogcímeknek is nagyon magasztosnak kell lenniük. Az ember tragédiájában pontosan
erről van szó. Ádám, a főhős küzd egy elv ellen, különféle jogcímeken a különböző
történelmi színekben. Az erkölcsi elv a Tragédiában voltaképpen az, hogy nem
lehetünk Istennel egyenlők, nem vagyunk örökkön élők, s bár szellemiekben talán
vetekszünk az isteni szférával, emberek vagyunk és halandók. Így Ádám, amikor
a színek során istenülni szeretne, mindig elbukik. Bukása tragikus, mert szellemiekben,
értelmi képességeiben valóban az isteni szférát közelíti meg.
– Úgy tűnik, hogy megint a kanti gondolatokhoz kanyarodunk vissza.
– Az etika, ami emögött húzódik, kanti etika. Ő fogalmazta meg azt, hogy cselekedhetünk
bármi jót, nem várhatjuk, hogy annak eredménye legyen. Azt is leírta – és lényegében
ezt nevezik
kategorikus imperatívusznak* – cselekedjünk úgy, hogy cselekedetünk elve
akár általános emberi törvény lehessen. Tehát az akaratunk, a képességünk megvan
erre, ugyanakkor csak az isteni akarat szent. Ez nagyon fontos kifejezés Kantnál,
és a magyar irodalomban is megtalálható a „szent akarat” a Szózatban. Meg kell
jegyeznem, hogy Vörösmarty Mihály is tanult jogot és azon belül filozófiát a
pesti egyetemen. Véleményem szerint vissza lehet és vissza is kell vezetni Az
ember tragédiája filozófiai gyökereit erre a kanti etikára.
A Tragédia X. színének részlete Madách módosításaival és Arany János két javításával 1861-bôl |
– Elég újszerű a véleménye, ezt a gondolatot kevesen találták
meg a műben. Többnyire a hegeli történelemszemléletet fedezték fel benne – joggal.
Vagy mégsem?
– Az irodalomtudomány kutatói közül többen fölvetették Kant nevét, de munkáit
nem kapcsolták szorosan Az ember tragédiájához, pusztán áthallásokat véltek
fölfedezni. Egy amerikai kutató, Dieter P. Lotze könyvének néhány oldalát annak
szenteli, hogy kapcsolatot teremt Kant etikája és a Tragédia között. A hegeli
vonal kibontása azonban sokkal erősebb maradt, hiszen a kutatók mindig a társadalmat
próbálták nézni. Így 1861 óta napjainkig állandóan az a kérdés foglalkoztatja
a magyar társadalmat vizsgáló történészeket, filozófusokat, gondolkodókat: jobb
lesz-e sorsunk, a jobb jövő felé tart-e a társadalmunk? Márpedig Hegel filozófiája
azt fejti ki, hogy a történelem a tökéletesség, az isteni eszme felé halad.
Igaz, hogy Madách Imre színeket, jeleneteket alapozott Hegel történetfilozófiájára,
de a fejlődéselvét – úgy vélem, és ezt próbálom bebizonyítani – nem vette át.
Végső soron Az ember tragédiája statikus, álló, nincs benne történelmi fejlődés,
nem találunk benne jó és jobb társadalmakat. Azt látjuk, hogy Ádám, az ember
és az emberiség képviselője értelmesen, morálisan próbál cselekedni a különböző
társadalmakban, és általában elbukik. Végül is rádöbben arra, hogy ez a sorsa,
ez a tragédiája, és nem tehet mást, mint küzd, és megpróbál mégis etikusan cselekedni.
Vég és kezdetKülönös szerencse, hogy amint Striker Sándor többéves kutatómunkája
véget ért, és tanulmánya megjelent a könyvesboltokban, máris életre
kelt a gyakorlati életben, a színházi világban. A debreceni Csokonai
Színházban Lengyel György a „Rekonstrukció” fölhasználásával állította
színpadra a Tragédiát. Az előadásban Madách eddig soha el nem hangzott,
eredeti mondatai szólalnak meg. Így képletesen is értelmezhetjük a tanulmány
idézettel záruló sorait. |
(A Striker Sándorral folytatott beszélgetés egy része elhangzott a Petőfi
rádió Gordiusz magazin című műsorában.)
Vollner Judit