Jelenlegi hely
NAPLÓ - 1977. július 27.
(A Napló további részei a keresőablakba naplo szót írva és a keresésre kattintva megjelennek.)
NAPLÓ
Paris, Mars mező [1977.] júl. 27.
este 1/4 7‑kor
A Musee de l'Homme és az Eiffel torony után.
De nem ez a döntő, hanem az hogy tegnap láttam Pasolini Salo‑ját. Elrettentő és gyomorszorító film. Hatása olyan katartikus, hogy alig mertem emberekre nézni utána. Rólunk szól, mindnyájunkról és minden eddigi történelmünkről. Az ember méltóságának és tisztaságának bemocskolásáról, a mindenkiben rejlő perverz uralom‑ és kéjvágyról. Istent és sátánt nem látva az ember maga lett mindkettő – hatalmat szerzett mások felett. És nem mond le senki erről a hatalomról – ezért van igaza Ottliknak és Pataki Évának, hogy Medve gondolkodása és magatartása a legetikusabb.
De bizony ahhoz meg kell szüntetni minden hatalmat, ami felettünk van.
Visszatérve a filmre. Pasolini halála azt mutatja, hogy ő valóban ebben élt, és talán, hogy ennél többet nem mondhat el élő ember. Ezt teleológiának mondják, dehát van úgy, hogy valakiről a halálakor tudják meg, hogy élt.
Minket otthon megkímélnek az ilyen élményektől, ki tudja, jó‑e. Persze hogy békésebben lehet élni, ha az ember kevesebbet tud, dehát ezt a szerepet Éva játssza a Tragédiában. Az is igaz, hogy ő boldogabb Ádámnál. Annyira pedig hiszek a sorsszerűségben, az eleve elrendelésben, hogy az ember vagy egyiknek, vagy másiknak születik. És mindkét út a belenyugvás felé tart, de az egyik egyenes vonal, a másik pedig tétova görbe. Egyenes úton, azt hiszem nem lehet bölcsességet szerezni.
Most, hogy hamarosan elhagyom az anyaméhet, erős, de jó kezdet volt ez a film: nincs mód önáltatásra.
Egy év alatt sokat kell érnem, élnem, behoznom.